środa, 14 marca 2012

LAF 3 KOSMOS

Idąc za ciosem jeszcze jeden malutki fragmencik z prehistorii toruńskiego reggae. A jednocześnie mała zagwozdka. Chodzi o zespół LAF 3 KOSMOS. Nie wiem, może nazywał się LOVE 3 KOSMOS, ale tak wówczas zapisałem tę nazwę. Trochę ich nawet pamiętam. Był w Toruniu - na Rubinkowie III bodajże - taki klub AGORA. W latach 1988-89 miały tam miejsce przeglądy kapel pod nazwą "Wojewódzki Festiwal Muzyków Rockowych". Wszystko tam można było usłyszeć: rocka, punka, metal, bluesa. Była też jedna kapela reggae, własnie ów LAF 3 KOSMOS. Pierwszy z tych koncertów na jakim byłem miał miejsce 26 listopada 1988, grało na nim 8 kapel, wejście kosztowało mnie całe 350 złotych. Niestety, nie mam zapisane jakie konkretnie kapele wówczas grały, ale zdaje się że m.in. ów LAF... Wykaz koncertów z roku 1989 zachował mi się na takiej karteczce (występ LAF 3 KOSMOS pod datą 89-03-04): Jak widać sporo się wówczas w AGORZE działo. Niektóre koncerty pamiętam do dziś. Na przykład SZELEST SPADAJĄCYCH PAPIERKÓW, zdaje się z Gdańska lub okolic. I niezapomniany koncert toruńskiego AYATHONE, na "tajnym" koncercie w dniu Święta Niepodległości. Miałem go kiedyś nagranego na magnetofonie szpulowym. Teraz nie mam ani magnetofonu, ani szpuli:-) Z tych zespołów grających w AGORZE pamiętam jeszcze chyba metalowy YOSARIAN i punkowy PLUTON E (znaczy się EGZEKUCYJNY, z tym że w latach 80 i 90 w Polsce było chyba kilka kapel tak się nazywających). Ale od ładnych paru lat frapuje mnie kwestia owego LAF 3 KOSMOS. Kiedyś próbowałem nawet przeprowadzić dziennikarskie śledztwo, ale powiedziano mi, że klubu dawno już nie ma (pewnie fakt) i żadne dokumenty po nim się nie zachowały (w to już nie wierzę, po prostu komuś szukać się nie chce). Wobec tego mam pytanie do wszystkich, którzy tu zaglądają nie po linii historyczno-zagłębiowskiej a właśnie takiej toruńsko-reggaeowej - może ktoś coś pamięta? Może zachował się jakiś ślad? Może ktoś ma dostęp do prasy z tamtego okresu? Historia myślę warta jest opisania. Mam jeszcze takie zdjęcie z tamtego okresu: jakiś koncert w Toruniu. Nie wiem czy to była AGORA, może ktoś rozpozna? 

EDIT PO LATACH: to jest ta fotka, o której mowa w komentarzach poniżej:



7 komentarzy:

  1. tu Paśniak. to był koncert z 21.06.1990 Toruń - klub Rubin: koncert A Passer-By, Chór Wujów (na scenie), Różaniec (organizator: Klub Muzyczny im. Jello Biafry).
    pozdro!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. THX i pozdro. Tym razem na Afryce mnie nie będzie. No chyba że wirtualnie, jeśli znowu będzie transmisja przez internet.

      Usuń
  2. Coś się dowiedziałem o Laf-Trzeci Kosmos ;) Wysłałem Ci w wiadomości fb fotkę kapeli z koncertu plenerowego w Toruniu na ulicy Szerokiej (rok ok. 87-88). Skład z fotki trochę Ci rozjaśni wiedzę: Archie Sekita - wokal i gitara, Silak - gitara (RIP), Witek Nowik - bas, ? - perkusja, Magda - chórek, Aldzia - chórek. Dziewczyny z Bydgoszczy. Dwóch pierwszych załogantów zagrało na Afryce w 1993 w zespole Transformers.

    OdpowiedzUsuń
  3. To chyba jedyny slad po tej ekipie. Jeszcze nagrali kasete demo, ale chyba sie nie zachowala. Dali tez jakos tak w 1989 albo 1990 koncert na festiwalu zorganizowanym przez Wolnosc i Pokoj w Bialogorze, zakonczony jamem z Bakszyszem. Na bebnach byl Krzysiek, ale nazwiska nie pamietam (a szkoda)...

    OdpowiedzUsuń
  4. P.S.
    LAF - od "lost and found"

    OdpowiedzUsuń
  5. P.S. 2
    "3" to "trzeci". Kwestia wymowy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za wszystkie trzy komentarze! Zwłaszcza ten o koncercie WiP - pogrzebię trochę :)

      Usuń