wtorek, 5 lutego 2013

MAKIETA SZTYGARKI

Pisałem niedawno, że każdy może sobie zrobić z kartonu model zamku w Będzinie. Znam ludzi, którzy budują sporych rozmiarów makiety zamków. Ale nie przyszłoby mi do głowy, żeby robić także makietę "Sztygarki". Fakt, że budynek w czasach Lanciego był o wiele ciekawszy architektonicznie niż obecnie. W wyniku ostatnich - koniecznych zresztą - remontów budynek utracił niemal wszystkie elementy neogotyckie. Łatwo to zauważyć, kiedy porównamy obecny wygląd z tym, jak budynek wyglądał przed laty:


(NA MARGINESIE: w ubiegłym roku Muzeum zrealizowało projekt dotyczący Lanciego i jego dokonań na obszarze Zagłębia - "o mariażu neogotyckiej architektury z przemysłem". Temat właściwie dość mi bliski - w końcu to Lanciemu zawdzięczam, że mam gdzie pracować. Po pierwsze - odbudował zamek w Będzinie, który "moim" był przez 14 lat a który gdyby nie on pewnie już dzisiaj by nie istniał. Po drugie - zaprojektował budynek, w którym obecnie mam swoje biurko. Okolicznościową książeczkę oraz mapkę szlaku architektury Lanciego w Zagłębiu można za darmo otrzymać u mnie w muzeum.)



 Ala ja nie o tym chciałem, a o powstającej właśnie makiecie budynku Sztygarki. Już teraz zapowiada się ciekawie, co widać na załączonych zdjęciach. Makieta ma dotyczyć roku około 1910. Wszystkie fotografie pochodzą ze strony autora makiety - Henryka Jana Dominiaka (ZOBACZ) i są rzecz jasna jego autorstwa. Tutaj daje tylko zajawkę, jak makieta stanie już u nas w muzeum, dam znać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz