czwartek, 9 lutego 2017

KARTKA Z PODRÓŻY

Zacząłem pisać o tej podróży w poprzednim wątku. W zbiorach warszawskiego Muzeum Niepodległości zachowało się kilka pamiątek po Adamie Piwowarze, w tym dwie pocztówki wysłane w 1905 roku z Archangielska do rodziców w Dąbrowie. Jedną z nich nasz geolog pisał na Nowej Ziemi, 15 września 1905 roku.


Data i miejsce pisania (Matoczkin Szar, 15 X 1905) jest na stronie "adresowej", natomiast sama treść zaczyna się na stronie ze zdjęciem przedstawiającym grupę autochtonów (Samojedców). Nad jednym z nich znajduje się zaznaczenie (X) - to o nim pisze Piwowar jako o uczestniku wyprawy.


Najdrożsi Rodzice! Kartkę niniejszą piszę na kilka dni przed odjazdem z Nowej Ziemi. Niezwykle intrygujący kraj nad Oceanem Lodowatym, jestem zachwycony!... Sam z jednych z tych samojedem {tak to odczytuję z posiadanej fotokopii, chyba powinno być: samojedców]  mając z sobą czternaście

Ciąg dalszy na drugiej stronie:
psów wiozących na saniach namiot i prowianty, przeszedłem w poprzek całą Nową Ziemię, w miejscach gdzie jej nikt jeszcze nie przeszedł i nie badał. Odkryłem wreszcie rzekę ku Karskiemu Morzu, kilka jezior, lodowców!. Jestem ogromnie zadowolony. Z Archangielska napiszę Wam Najdrożsi obszerniej. Wasz Adam.
Napiszcie Najdrożsi czyście zdrowi i co słychać u Was.



Pod zdjęciem na 1 stronie kartki jest jeszcze dopisek:
Matoczkin Szar przepłynąłem na jednej łodzi dwużaglowej od Oceanu Lodowatego do Karskiego Morza. 

W jednym z archiwalnych numerów "Poznaj Świat" (maj 1971) jest artykuł o podróży Piwoara na nową ziemię, ilustrowany między innymi taką samą (ale nie tą samą!) kartką. Dysponuję na razie tylko słabą kserokopią, ale wyraźnie opis jest inny. Na uwagę zwraca imię i nazwisko (w podpisie pod ilustracją) przyjaciela i towarzysza wędrówek Adama Piwowara - Konstantego Wyłka.
 

Na Nowej Ziemi to nazwisko Wyłka (Вылка) obce nie jest. Niejaki Tyko Wyłka (Тыко Вылка), a właściwie Ilia Konstantynowicz Wyłka, Nieniec (Samojed), był znanym pisarzem i malarzem (rosyjska  WIKIPEDIA). Jak wskazuje otcziestwo - był synem Konstantego, choć rosyjska wikipedia mówi o jakimś Chańcu (Ханец) - być może, że jest to z języka samojedzkiego. Ot, taka ciekawostka.

EDIT: Pogrzebałem pogrzebałem i jest!  Oto Konstanty Haniec (czy Chaniec?) Wyłka (Константин (Ханец) Вылка, новоземельский охотник):

Fotka  STĄD

 Tablica na domu Tyko Wyłki - więcej: http://belushka.ru

1 komentarz:

  1. Bardzo jestem zachwycony osiągnięciami tak wielkiego wspaniałego podróżnika jakim jest ilja konstantinowicz .Po ja sam jestem zagorzałym podróżnikiem ,przez czytanie książek o tematyce podróżniczej .Aleksander Skupień

    OdpowiedzUsuń