środa, 30 września 2009

BĘDZIŃSKIE SPACERY

To były burzliwe dni... 3 maja 1998 roku miała miejsce uroczysta sesja Rady Miejskiej z okazji 640 rocznicy nadania praw miejskich Będzinowi. Jednym z głównych punktów sesji miało być moje wystąpienie - ilustrowane slajdami - dotyczącymi dziedzictwa kulturowego Będzina w owym 640-leciu. Ja tymczasem byłem w szpitalu - rodziła się moja pierwsza córka - Marta. Poród trwał bardzo długo, Kramla zwijała się z bólu, a ja w przerwach siedziałem na korytarzu kliniki i segregowałem slajdy. Moje wystąpienie było planowane 3 maja o godzinie 11. Marta urodziła się o 11.30. Na sesji rzecz jasna nie byłem. Oberwało się ówczesnej pani naczelnik Wydziału Kultury UM.
W ramach jubileuszu przygotowałem - w zasadzie bez wiedzy Muzeum - moją pierwszą samodzielną publikację. Inspiracją były nasze wspólne z Kramlą wakacje w 1997 roku - w Lanckoronie. Spacery po tej urokliwej miejscowości unaoczniły mi brak i konieczność napisania przewodnika po Będzinie. Tak narodziły się



To była moja pierwsza samodzielna publikacja. Nawet Szefowa nie kryła zdumienia - wszak książka ukazała się poza Muzeum jako - dzisiaj to widać - JEDYNA publikacja tworu o nazwie Będzińska Oficyna Wydawnicza. Dużo się wówczas nauczyłem, jeśli chodzi o pisanie i wydawanie książek. Tak dużo, że postanowiłem założyć własne wydawnictwo.
Książka cieszyła się sporym uznaniem - do dziś słyszę tu i ówdzie, że przydałoby się drugie wydanie. Sprawa okazuje się nie być taka prosta. Nie ma już tego wydawnictwa, nie ma drukarni, matryc też nie ma... Trzeba by pisać wszystko od nowa. Tymczasem nowe pomysły gonią jeszcze nowsze i ciągle nie ma czasu. Pisać tego od nowa mi się nie chce a reprint nie ma sensu.

BĘDZIŃSKIE SPACERY
skład i opracowanie graficzne: Anita i andrzej Kopka
mapy: Czesław Haczkiewicz (spacer 1) Jarosław Krajniewski (spacery 2-5)
wyd.: Będzińska Oficyna Wydawnicza, Będzin 1998

Spis treści:

Od Autora
Będzin przez wieki
Dzielnice Będzina
Spacer 1 - Promenada pełna wspomnień
Spacer 2 - Poprzez las na świętą górę
Spacer 3 - Dziedzictwo zaborów i wojen
Spacer 4 - Na spotkanie z makolągwą
Spacer 5 - Bory, Podłosie i miss polskich elektrowni
Zwiedzamy Zamek
Zwiedzamy Pałac
Okolice Będzina
Streszczenia (jęz. angielski, francuski, niemiecki)
Informacje praktyczne

Dzisiaj książka jest absolutnie niedostępna. Dlatego warto, aby zaistniała chociaż w takiej formie. Poniżej znajdują się skany dwóch pierwszych spacerów - resztę wrzucę później. Dwa pierwsze rozdziały pomijam, bo w zasadzie nie wnoszą nic istotnego.









1 komentarz:

  1. Brzmi zachęcająco, lubię publikacje historyczne. Z checia zapoznam sie z jej treścia. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń